Viac o našich spolupracovníkoch

Náš tím

Foto N - Tomáš Benedikovič

Doc. Svetlana Kapalková, PhD

logopédka (PdF UK)

foto N - Tomáš Benedikovič

Je docentkou na katedre logopédie, kde sa dlhodobo venuje rôznym aspektom vo vývine jazykových schopností slovenských monolingválnych a bilingválnych detí v norme, ako aj u detí s vývinovou jazykovou poruchou. V minulosti viedla viaceré výskumné projekty. Medzi dva najvýznamnejšie výstupy základného výskumu s priamym dosahom na implementáciu v slovenskej spoločnosti je vytvorenie, štandardizovanie (na vzorke 1750 detí vo veku 8 – 30 mesiacov) a zaradenie Testu komunikačného správania (TEKOS) do povinného pediatrického skríningu detí v ranom veku. Druhým zásadným výstupom základného výskumu s aplikáciou pre slovenskú spoločnosť je vytvorenie jazykovej metodiky pre prvý ročník a overenie jej efektivity metodológiou zaslepenej randomizovanej štúdie. Oba výskumy sa realizovali s finančnou podporou APVV.

Okrem štandardizovaného testu TEKOS je spoluatorka viacerých hodnotiacich nástrojov na hodnotenie jazykových schopností detí, ako Opakovanie pseudoslov, slovenskej verzie naratívneho nástroja LITMUS MAIN-SK pre slovenské deti vo veku 3 – 10 rokov, spoluatorkou Gramatického profilu slovensky hovoriaceho dieťaťa GPsk a Laheyovej modelu vývinu detskej reči. Vo svojej výskumnej práci veľmi úzko spolupracuje s výskumníkmi z viacerých domácich (Prešovská univerzita – Filozofická fakulta), ako i zahraničných inštitúcií (Varšavská univerzita, Univerzita v Manchestri, Lehigh University, ZAS Berlín, University of Malta, City University in London).
ORCID 0000-0002-0052-6884

Zubakova_foto

Mgr. Martina Zubáková Peregrinová, PhD.

logopédka (PdF UK)

V roku 2008 ukončila vysokoškolské štúdium na Katedre logopédie PdF UK v Bratislave. V rámci diplomovej práce sa venovala analýze fonologických procesov u detí od 3 do 4 rokov. Na katedre logopédie ďalej pokračovala v doktorandskom štúdiu, kde spolupracovala na medzinárodnom výskumnom projekte ELDEL (Enhancing Literacy Development in European Languages) pod vedením Prof. Mikulajovej. Jej dizertačná práca „Vývinové vzťahy medzi fonologickými schopnosťami, čítaním a písaním“ sa zameriavala na preskúmanie vzťahov medzi silnými prekurzormi gramotnosti a čítaním a písaním v longitudinálnom kontexte u detí od konca materskej školy až po 2. ročník ZŠ. V roku 2014 ukončila doktorandské štúdium a v roku 2018 nastúpila na Katedru logopédie PdF UK ako odborná asistentka. Výskumne sa orientuje na osvojovanie čítanej a písanej reči u typicky sa vyvíjajúcich detí, ale i u detí s vývinovou jazykovou poruchou, dyslexiou a dysortografiou v školskom veku. V roku 2019 získala pobytový grant ELN COST a zúčastnila sa na tréningovom programe „Spelling Acquisition across Languages“ na Univerzite v Luxemburgu. Je hlavnou riešiteľkou VEGA grantu s názvom „Test tichého čítania slov ako skríningový nástroj na odhaľovanie rizika dyslexie“ (2021 – 2023). Od roku 2020 pôsobí ako logopedička v Inštitúte detskej reči v Bratislave, kde sa zameriava na diagnostiku, terapiu, prevenciu a poradenstvo u detí školského veku s vývinovou jazykovou poruchou, dyslexiou a dysortografiou. Venuje sa osvetovej činnosti na poli dyslexie a vydáva vedecko-populárne články, letáky, vedie webináre a kurzy pre rodičov a učiteľov.
Email: zubakova@fedu.uniba.sk

SONY DSC

Prof. PhDr. Daniela Slančová, CSc.

lingvistka (FiF PU)

Je profesorkou slovenského jazyka na Inštitúte slovakistiky a mediálnych štúdií Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove. Výskumne a pedagogicky sa venuje štylistike, sociolingvistike, komparatívnej lingvistike, vývinovej psycholingvistike, športovej lingvistike, dejinám lingvistiky a lingvistickej bibliografii. Iniciovala výskum reči orientovanej na dieťa na Slovensku (monografia Reč autority a lásky: reč učiteliek materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra, 1999) a v spolupráci s Univerzitou Komenského spoluiniciovala výskum reči detí osvojujúcich si slovenčinu, predovšetkým v raných obdobiach vývinu dieťaťa (editorka a spoluautorka monografie Štúdie o detskej reči, 2008; editorka a hlavná autorka monografie Desať štúdií o detskej reči, 2018; spoluautorka Testu komunikačného správania I, II; slovenskej verzie naratívneho nástroja LITMUS MAIN-SK pre slovenské deti vo veku 3 – 10 rokov, Gramatického profilu slovensky hovoriaceho dieťaťa GPsk). Je nositeľkou Zlatej medaily Prešovskej univerzity v Prešove, dvojnásobnou nositeľkou Ceny rektora Prešovskej univerzity v Prešove za vedeckú tvorbu a Prémie literárneho fondu za vedeckú tvorbu. Má manžela, dve dcéry, dve krásne vnučky a spolu so sestrou dve mačky. Registre jazyka a jazykovedy I, II. Na počesť Daniely Slančovej:

Sandra_Brestovicova

PhDr. Alexandra Brestovičová, PhD

lingvistka (PdF PU)

Od roku 2017 pracuje ako vedecko-výskumný zamestnanec v Centre výskumu detskej reči a kultúry na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove. Zaoberá sa sociolingvistickým výskumom reči orientovanej na dieťa a detskej reči. Je autorkou monografie Lexika v reči orientovanej na dieťa v predverbálnom období vývinu dieťaťa (s frekvenčným slovníkom) (2018) a spoluautorkou monotematickej publikácie Desať štúdií o detskej reči (2018).
Email: alexandra,brestovicova@unipo.sk

Web_Stanislava Spáčilová_text

Mgr. Stanislava Spáčilová, PhD.

lingvistka (FiF PU)

Rod. Zajacová, je lingvistika. Od roku 2007 pracuje ako odborná asistentka na Inštitúte slovakistiky a mediálnych štúdií Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove. V rokoch 2013 – 2017 pôsobila ako lektorka slovenského jazyka a kultúry na Segedínskej univerzite v Maďarsku. Jej vedeckovýskumná činnosť je zameraná najmä na sociolingvistiku. Špecializuje sa na výskum detskej reči, reči orientovanej na dieťa, disproporčnej komunikácie a výučby slovenčiny ako cudzieho jazyka. Je autorkou monografie Komunikačné registre v rolových hrách detí. Výsledky sociolingvistického experimentu (2012), spoluautorkou monotematického zborníka Štúdie o detskej reči (2008) a monografie Desať štúdií o detskej reči (2018). V rámci projektu APVV-20-0126 Slovná zásoba ako ukazovateľ vývinovej jazykovej úrovne monolingválnych a bilingválnych detí v predškolskom veku sa zaoberá fonematickými a morfematickými odchýlkami u bilingválnych detí.
Email: stanislava.spacilova@unipo.sk

Nemcová_Monika

❖ Mgr. Monika Nemcová

logopédka (PdF UK)

Mgr. Monika Nemcová v roku 2018 ukončila magisterské štúdium v odbore logopédia. V súčasnosti pôsobí ako interná doktorandka na Katedre logopédie PdF UK v Bratislave. Výskumne sa zameriava na naratívne schopnosti u detí v predškolskom veku. Je spoluautorkou slovenskej adaptácie naratívneho nástroja MAIN: Hodnotenie naratívnych schopností pre multilingválne deti.
Email: nemcova70@uniba.sk

Andrej_Mentel

Mgr. Andrej Mentel, PhD.

metodológ, štatistik (FSEV UK)

Vyučuje na Ústave sociálnej antropológie Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave. Venuje sa evolučnej a kognitívnej antropológii, štatistickým a experimentálnym metódam v sociálnych vedách a psychometrike. Regionálne sa zameriava najmä na krajiny bývalej Juhoslávie.
Email: andrej.mentel@fses.uniba.sk
ORCID: 0000-0002-8556-7625

Jana Kicura Sokolova

PhDr. Jana Kičura Sokolová, PhD.

lingvistka (FiF PU)

Vyštudovala učiteľstvo pre prvý stupeň so špecializáciou na výtvarnú výchovu na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov v kombinácii estetika – slovenský jazyk na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Pracuje na Inštitúte slovakistiky a mediálnych štúdií Prešovskej univerzity v Prešove. Odborne sa venuje vývinu detskej syntaxe a hypergeneralizácii v ranej ontogenéze dieťaťa a štylistike.

Horská_foto

Mgr. Terézia Horská

logopédka (PdF UK)

Je logopedička, ktorá sa vo svojej práci špecializuje predovšetkým na oblasť ranej intervencie. Je externou doktorandkou na Katedre logopédie Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. V rámci štúdia sa venuje téme Hodnotenie slovnej zásoby u detí v predškolskom veku. V tomto projekte sa zameria na hodnotenie lexiky bilingválnych detí s typickým vývinom reči a s vývinovou poruchou jazyka. Zároveň je zodpovedná za zbieranie dát detí zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Ostaňme v kontakte