V roku 2008 ukončila vysokoškolské štúdium na Katedre logopédie PdF UK v Bratislave. V rámci diplomovej práce sa venovala analýze fonologických procesov u detí od 3 do 4 rokov. Na katedre logopédie ďalej pokračovala v doktorandskom štúdiu, kde spolupracovala na medzinárodnom výskumnom projekte ELDEL (Enhancing Literacy Development in European Languages) pod vedením Prof. Mikulajovej. Jej dizertačná práca „Vývinové vzťahy medzi fonologickými schopnosťami, čítaním a písaním“ sa zameriavala na preskúmanie vzťahov medzi silnými prekurzormi gramotnosti a čítaním a písaním v longitudinálnom kontexte u detí od konca materskej školy až po 2. ročník ZŠ. V roku 2014 ukončila doktorandské štúdium a v roku 2018 nastúpila na Katedru logopédie PdF UK ako odborná asistentka. Výskumne sa orientuje na osvojovanie čítanej a písanej reči u typicky sa vyvíjajúcich detí, ale i u detí s vývinovou jazykovou poruchou, dyslexiou a dysortografiou v školskom veku. V roku 2019 získala pobytový grant ELN COST a zúčastnila sa na tréningovom programe „Spelling Acquisition across Languages“ na Univerzite v Luxemburgu. Je hlavnou riešiteľkou VEGA grantu s názvom „Test tichého čítania slov ako skríningový nástroj na odhaľovanie rizika dyslexie“ (2021 – 2023). Od roku 2020 pôsobí ako logopedička v Inštitúte detskej reči v Bratislave, kde sa zameriava na diagnostiku, terapiu, prevenciu a poradenstvo u detí školského veku s vývinovou jazykovou poruchou, dyslexiou a dysortografiou. Venuje sa osvetovej činnosti na poli dyslexie a vydáva vedecko-populárne články, letáky, vedie webináre a kurzy pre rodičov a učiteľov.
Email: zubakova@fedu.uniba.sk
Prof. PhDr. Daniela Slančová, CSc.
lingvistka (FiF PU)
Je profesorkou slovenského jazyka na Inštitúte slovakistiky a mediálnych štúdií Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove. Výskumne a pedagogicky sa venuje štylistike, sociolingvistike, komparatívnej lingvistike, vývinovej psycholingvistike, športovej lingvistike, dejinám lingvistiky a lingvistickej bibliografii. Iniciovala výskum reči orientovanej na dieťa na Slovensku (monografia Reč autority a lásky: reč učiteliek materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra, 1999) a v spolupráci s Univerzitou Komenského spoluiniciovala výskum reči detí osvojujúcich si slovenčinu, predovšetkým v raných obdobiach vývinu dieťaťa (editorka a spoluautorka monografie Štúdie o detskej reči, 2008; editorka a hlavná autorka monografie Desať štúdií o detskej reči, 2018; spoluautorka Testu komunikačného správania I, II; slovenskej verzie naratívneho nástroja LITMUS MAIN-SK pre slovenské deti vo veku 3 – 10 rokov, Gramatického profilu slovensky hovoriaceho dieťaťa GPsk).
Je nositeľkou Zlatej medaily Prešovskej univerzity v Prešove, dvojnásobnou nositeľkou Ceny rektora Prešovskej univerzity v Prešove za vedeckú tvorbu a Prémie literárneho fondu za vedeckú tvorbu.
Má manžela, dve dcéry, dve krásne vnučky a spolu so sestrou dve mačky.
Registre jazyka a jazykovedy I, II. Na počesť Daniely Slančovej:
Od roku 2017 pracuje ako vedecko-výskumný zamestnanec v Centre výskumu detskej reči a kultúry na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove. Zaoberá sa sociolingvistickým výskumom reči orientovanej na dieťa a detskej reči. Je autorkou monografie Lexika v reči orientovanej na dieťa v predverbálnom období vývinu dieťaťa (s frekvenčným slovníkom) (2018) a spoluautorkou monotematickej publikácie Desať štúdií o detskej reči (2018).
Email: alexandra,brestovicova@unipo.sk
Mgr. Stanislava Spáčilová, PhD.
lingvistka (FiF PU)
Rod. Zajacová, je lingvistika. Od roku 2007 pracuje ako odborná asistentka na Inštitúte slovakistiky a mediálnych štúdií Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove. V rokoch 2013 – 2017 pôsobila ako lektorka slovenského jazyka a kultúry na Segedínskej univerzite v Maďarsku. Jej vedeckovýskumná činnosť je zameraná najmä na sociolingvistiku. Špecializuje sa na výskum detskej reči, reči orientovanej na dieťa, disproporčnej komunikácie a výučby slovenčiny ako cudzieho jazyka. Je autorkou monografie Komunikačné registre v rolových hrách detí. Výsledky sociolingvistického experimentu (2012), spoluautorkou monotematického zborníka Štúdie o detskej reči (2008) a monografie Desať štúdií o detskej reči (2018). V rámci projektu APVV-20-0126 Slovná zásoba ako ukazovateľ vývinovej jazykovej úrovne monolingválnych a bilingválnych detí v predškolskom veku sa zaoberá fonematickými a morfematickými odchýlkami u bilingválnych detí.
Email: stanislava.spacilova@unipo.sk
❖ Mgr. Monika Nemcová
logopédka (PdF UK)
Mgr. Monika Nemcová v roku 2018 ukončila magisterské štúdium v odbore logopédia. V súčasnosti pôsobí ako interná doktorandka na Katedre logopédie PdF UK v Bratislave. Výskumne sa zameriava na naratívne schopnosti u detí v predškolskom veku. Je spoluautorkou slovenskej adaptácie naratívneho nástroja MAIN: Hodnotenie naratívnych schopností pre multilingválne deti.
Email: nemcova70@uniba.sk
Mgr. Andrej Mentel, PhD.
metodológ, štatistik (FSEV UK)
Vyučuje na Ústave sociálnej antropológie Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave. Venuje sa evolučnej a kognitívnej antropológii, štatistickým a experimentálnym metódam v sociálnych vedách a psychometrike. Regionálne sa zameriava najmä na krajiny bývalej Juhoslávie.
Email: andrej.mentel@fses.uniba.sk ORCID: 0000-0002-8556-7625
Vyštudovala učiteľstvo pre prvý stupeň so špecializáciou na výtvarnú výchovu na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov v kombinácii estetika – slovenský jazyk na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Pracuje na Inštitúte slovakistiky a mediálnych štúdií Prešovskej univerzity v Prešove. Odborne sa venuje vývinu detskej syntaxe a hypergeneralizácii v ranej ontogenéze dieťaťa a štylistike.
Mgr. Terézia Horská
logopédka (PdF UK)
Je logopedička, ktorá sa vo svojej práci špecializuje predovšetkým na oblasť ranej intervencie. Je externou doktorandkou na Katedre logopédie Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. V rámci štúdia sa venuje téme Hodnotenie slovnej zásoby u detí v predškolskom veku. V tomto projekte sa zameria na hodnotenie lexiky bilingválnych detí s typickým vývinom reči a s vývinovou poruchou jazyka. Zároveň je zodpovedná za zbieranie dát detí zo sociálne znevýhodneného prostredia.